sondaj tinerii si locurile de munca targul de cariere

Tinerii in cautarea unui loc de munca:  iesenii vor sa devina antreprenori, iar clujenii tin la viata personala

sondaj tinerii si locurile de munca targul de cariereTinerii romani in cautarea unui loc de munca sunt interesati mai mult de atmosfera de lucru din cadrul unei companii si de siguranta locului de munca decat de pachetul salarial oferit, releva un studiu realizat la Iasi, Cluj-Napoca, Sibiu si Brasov de Targul de Cariere, cea mai importanta retea de evenimente de cariera din Romania si Republica Moldova. In functie de orasul de provenienta, exista insa si diferentieri intre optiunile candidatilor la un (nou) loc de munca.

Astfel, calitatea conditiilor de munca (birou propriu, spatii de recreere etc.) este considerata „foarte importanta” de 61% dintre repondentii din Sibiu, fata de 32% dintre ieseni si 28% dintre clujeni. Pe de alta parte, sibienii valorizeaza mai putin existenta programelor de dezvoltare a angajatilor – traininguri si team building-uri: 25% dintre repondentii din Sibiu considera ca acestea sunt „foarte importante”, fata de 40% dintre brasoveni, 42% dintre ieseni si 52% dintre clujeni.

Atmosfera de lucru din cadrul companiei este importanta pentru toti potentialii angajati intervievati, raspunsurile de „foarte important” ocupand o pondere de 63-64% in toate orasele vizate. Este „foarte importanta” si siguranta locului de munca – 54% dintre sibieni, 63% dintre brasoveni si ieseni si 66% dintre clujeni au notat aceasta optiune in chestionare.

In ceea ce priveste pachetul salarial (incluzand salariul si bonusurile de tip telefon, laptop, masina de serviciu, asigurare de viata), repondentii din Sibiu sunt cel mai interesati de acesta – 71% il considera „foarte important”, fata de 48% dintre clujeni si 40% dintre ieseni si brasoveni. La cealalta extrema, sibienii valorizeaza cel mai putin posibilitatea de a promova – doar 39% dintre ei considera ca e „foarte important”, fata de 63% dintre clujeni si 52% dintre ieseni. De asemenea, tot sibienii sunt cel mai putin interesati de antreprenoriat: 33% dintre repondenti declara ca intentioneaza sa-si deschida propria afacere in urmatorii doi ani, fata de 83% dintre ieseni. Clujenii si brasovenii se situeaza la mijloc: 44% in Cluj si 42% in Brasov.

Studiul mai arata ca tinerii in cautarea unui loc de munca sunt tot mai putin dispusi sa isi sacrifice viata personala pentru a face cariera – doar 28% dintre clujeni considera ca aceasta afirmatie li se potriveste, alaturi de 34% dintre ieseni, 36% dintre brasoveni si 38% dintre sibieni.

Intrebati la ce distanta de actualul domiciliu ar fi dispusi sa se mute pentru un loc de munca ce ar oferi un salariu mai mare, tinerii prefera fie distantele scurte, sub 100 de kilometri, fie o alta tara. 48% dintre brasoveni s-ar muta in strainatate, in timp ce sibienii sunt cel mai legati de oras – 26% nu sunt dispusi sa se mute nici pentru venituri mai mari.

La capitolul „ore suplimentare”, majoritatea celor invervievati sunt dispusi sa le desfasoare doar daca le aduc beneficii materiale plus dezvoltare profesionala – intre 58% si 70%, in functie de oras. Doar pentru beneficii materiale ar face ore suplimentare 11-17% dintre repondenti, iar daca ii ajuta in dezvoltarea profesionala – 10-12%.

Antonia Onaca, solutionist organizational cu o experienta de aproape 10 ani in managementul si dezvoltarea resurselor umane, explica rezultatele si ce inseamna acestea in perceperea atractivitatii unui potential loc de munca: „Ceea ce ne face sa fim multumiti sau satisfacuti la locul de munca este rezultatul unei dinamici dintre mai multe caracteristici ale organizatiei si ale locului de munca: satisfactia legata de retributie, satisfactia legata de promovare/crestere, satisfactia legata de lider/sef, satisfactia legata de colegi/echipa si satisfactia legata de munca in sine. Astfel, sentimentul de satisfactie are legatura directa cu asteptarile pe care le avem, care sunt influentate de caracteristicile noastre personale precum si cele ale societatii la care ne raportam dar si de experienta anterioara sau comparatiile cu alte persoane similare. Acest lucru se aplica si atunci cand evaluam cat de satisfacuti suntem de un anumit job, dar si cat de atractiv percepem a fi un potential job.

Rezultatele obtinute in acest studiu pot fi interpretate doar in context. Trebuie luat in considerare profilul respondentilor, asteptarile acestora si ale grupului din care fac parte, precum si experientele lor anterioare. De exemplu, daca 71% din respondenti considera pachetul salarial ca fiind foarte important poate insemna ca e important sa indeplineasca functia de igiena – sa acopere costul de viata, poate insemna ca e important sa fie corect – sa fii platit la nivelul pietei sau la nivelul tau de experienta si competente – sau poate insemna ca e necesar sa fie o dovada a valorii adaugate pe care tu o aduci companiei si o confirmare ca esti perceput drept contribuind la succesul companiei.”

Studiul se bazeaza pe 721 de chestionare completate de participantii la editiile din primavara acestui an ale Targului de Cariere din Iasi, Cluj-Napoca, Sibiu si Brasov. In total, peste 17.000 de tineri, majoritar cu varsta cuprinsa intre 20 si 30 de ani, absolventi de facultate sau in ultimii ani de studiu, au participat la eveniment.

Targul de Cariere este cea mai mare retea de evenimente de cariera din Romania si Republica Moldova si aduce impreuna sute de angajatori si mii de candidati. Proiectul, demarat in 2006 de Fapte, este organizat in fiecare primavara si toamna in mari orase din Romania si se adreseaza atat angajatorilor din domenii diverse, cat si tinerilor talentati interesati de oportunitati de cariera.

Share Button

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *